Blog  ·  19 novemberLive Testen van OTISS voor een Autonome Operatie aan Airside

Voor de toekomstvisie van volledig autonome, emissievrije voertuigen op Schiphol Airport in 2050, is een veilige en efficiënte integratie een van de grootste uitdagingen. Dit is vooral cruciaal in een gemengde verkeersomgeving, waar autonome voertuigen de ruimte delen met door mens bestuurde voertuigen. Om deze uitdaging aan te pakken, ontwikkelen we OTISS - Orchestrating Traffic Information System Schiphol. Onlangs hebben we een belangrijke stap voorwaarts gezet door OTISS te testen tijdens een live demo aan de airside.

Waarom OTISS essentieel is voor autonome voertuigen

De integratie van autonome voertuigen op een luchthaven als Schiphol vereist meer dan alleen geavanceerde technologie in de voertuigen zelf. Het vereist een systeem dat het verkeer kan orkestreren, kruispunten kan beheren en routes in realtime kan prioriteren. Zonder een dergelijk systeem kunnen de voordelen van autonome voertuigen - verminderde emissies, verhoogde veiligheid en geoptimaliseerde werking - niet volledig worden gerealiseerd. OTISS is ontworpen om deze orkestratie te bieden en ervoor te zorgen dat alle voertuigen, of ze nu autonoom of door mensen worden aangedreven, in harmonie bewegen, zelfs in de complexe omgeving van een drukke internationale hub.

De live demo: een blik in de toekomst

Op 11 juli organiseerden we een live demo om OTISS in actie te laten zien. In samenwerking met Vanderlande en KLM hebben we gedemonstreerd hoe het systeem verschillende verkeersscenario's aan de airside kan beheren. De demo bestond uit zelfrijdende Ohmio-shuttles en een KLM-bagagetruck uitgerust met een Human Machine Interface (HMI), een tablet die real-time instructies van het centrale OTISS-systeem aan de menselijke bestuurder gaf.

De resultaten waren veelbelovend. Tijdens de demo hebben we de zelfrijdende bus van Ohmio succesvol geïntegreerd in het Fleet Awareness System (FAS) van Vanderlande. Deze demonstratie was een eerste indicatie dat een oplossing voor verkeersorkestratie gemengd verkeer effectief kan beheren, waarbij autonome en door mensen bestuurde voertuigen zij aan zij rijden.

mhi otiss

Belangrijkste lessen en toekomstige richtingen

De demo bood ook waardevolle inzichten in de huidige mogelijkheden en verbeterpunten van het systeem. Een belangrijke conclusie was het belang van betrouwbare communicatie. Hoewel WiFi tijdens de demo werd gebruikt, hebben we vastgesteld dat het nodig is om over te schakelen naar 5G zodra het beschikbaar komt om een snellere en betrouwbaardere gegevensoverdracht te garanderen.

We verzamelden ook feedback over de HMI, die verkeersadvies gaf aan de menselijke bestuurder. De feedback benadrukte het potentieel van het verder verfijnen van het HMI-ontwerp om het nog intuïtiever en responsiever te maken. Daarnaast onderzoeken we de integratie van een centraal geregelde cruise control-functie voor door mensen bestuurde voertuigen, die de veiligheid en efficiëntie in situaties met gemengd verkeer kan verbeteren.

Wat is het volgende?

Met het succes van de demo richten we ons nu op de volgende stappen in de ontwikkeling van OTISS. Een van onze belangrijkste doelen is om uitgebreidere verkeersinzichten te verzamelen, mogelijk door het gebruik van camera's of sensoren, om het vermogen van ons systeem om realtime beslissingen te nemen te verfijnen.

De weg naar een volledig autonome airside op Schiphol is complex, maar met OTISS leggen we de basis voor een naadloze overgang. De live demo was niet alleen een test, het was een duidelijke indicatie dat de toekomst die we voor ogen hebben binnen handbereik is. Terwijl we OTISS blijven ontwikkelen en verfijnen, zijn we ervan overtuigd dat dit systeem een cruciale rol zal spelen bij het realiseren van autonome, duurzame luchthavenoperaties.

Wil je een glimp opvangen van wat we hebben getest? Bekijk de video hieronder