We vinden het belangrijk dat alle medewerkers op Schiphol werken in een gezonde omgeving en werken daarom aan verschillende initiatieven om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren. Op Schiphol is op twee vliegtuigopstelplaatsen aan de D-pier een onderzoekslab geopend. Het lab hangt vol apparatuur dat ultrafijnstof meet en is een plek om maatregelen te testen en experimenten te doen met innovatieve ideeën. In dit blog lees je er meer over.
De TaxiBot is een speciaal sleepvoertuig dat een vol vliegtuig van de gate naar de startbaan, of van de landingsbaan naar de gate kan brengen. Het verschil met andere sleepvoertuigen is dat de TaxiBot het vliegtuig op normale snelheid kan laten taxiën en ook het vliegtuig kan afremmen. Tijdens het taxiën wordt de TaxiBot bestuurd door de piloot van het vliegtuig, en niet door de chauffeur. Die verzorgt alleen de koppeling van de TaxiBot met het vliegtuig en doet de pushback – waarbij het vliegtuig achteruit van de gate wordt geduwd. Zodra het taxiën begint, neemt de piloot de besturing over. Het is eigenlijk een grote vliegtuigmover, zoals je die van caravans kent.
Tijdens het taxiën met de TaxiBot heeft de piloot de vliegtuigmotoren niet nodig: de TaxiBot trekt namelijk het vliegtuig voort. Dus kunnen de motoren uitblijven en wordt er minder uitstoot van CO2, NOx en (ultra)fijnstof veroorzaakt. De uitstoot van de TaxiBot is vele male minder dan die van een vliegtuigmotor. Uit een eerdere proef op Schiphol blijkt dat bij duurzaam taxiën gemiddeld de helft minder brandstof nodig is. Bij het taxiën van en naar de Polderbaan kan de brandstofbesparing oplopen tot maar liefst 65%.
Om straks met de nieuwe TaxiBots te kunnen taxiën naar de Polderbaan, zijn we bezig met verschillende voorbereidingen. Zo moeten we bijvoorbeeld plekken markeren waar vliegtuigen kunnen stoppen om aan- of af te koppelen. We werken samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), KLM, Transavia, Corendon Dutch Airlines en grondafhandelaren dnata en KLM Ground Services om luchthavenprocessen aan te passen voor duurzaam taxiën. Ook TUI, Viggo en Swissport sluiten hierbij aan.
Schiphol heeft de ambitie om de meest duurzame luchthaven ter wereld te zijn. We willen in 2030 uitstootvrij zijn met alles wat we op de grond op en rond de luchthaven doen. En we stimuleren schoner, stiller en slimmer vliegen. Daarom investeren we als eerste Europese luchthaven in duurzaam taxiën met de TaxiBot. Op dit moment zijn er enkele TaxiBots in gebruik op twee Indiase luchthavens, dus wereldwijd gaat het de goede kant op. Door te investeren in dit soort duurzame innovaties kunnen we reizen met het vliegtuig ook voor toekomstige generaties bereikbaar en toegankelijk houden.