Net als vliegtuigmotoren stoot de hulpaggregaat, ook wel de Auxiliary Power Unit (APU), een motor in de staart van een vliegtuig, ultrafijnstof uit. De APU levert elektrische en mechanische stroom wanneer de hoofdmotoren uit staan, welke gebruikt wordt voor airconditioning, het starten van de hoofdmotoren en het leveren van elektriciteit voor de apparatuur en verlichting in het vliegtuig. We streven ernaar een gezondere werkomgeving te creëren voor iedereen die op de luchthaven werkt.
Hoewel het onderwerp ultrafijnstof relatief nieuw is en er nog veel onbekend is – weten we wel dat ze mogelijk schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Daarom is het belangrijk voor luchthavens als Schiphol om de ultrafijnstof niveaus te verminderen, zodat werknemers op de luchthaven in een schonere omgeving kunnen werken.
Verschillende sectorpartners op Schiphol zetten zich in om het gebruik van vliegtuig-APU's op Schiphol te verminderen. Om dit te bereiken, proberen we op Schiphol de plaatsing van meer extern materieel te versnellen die de functionaliteit van de APU vervangt (waaronder elektrische pre-conditioned air (PCA) units).
Daarnaast proberen we de effecten van alternatief materieel te meten, testen we oplossingen die ultrafijnstof uit de lucht halen (e.g., het waterscherm en werken we samen met verschillende luchtvaartmaatschappijen om het APU-gebruik te minimaliseren. De regels op Schiphol stellen dat de APU alleen mag worden ingeschakeld vlak na aankomst en vlak voor vertrek van een vlucht. Tussendoor moet extern materieel die de functionaliteit van de APU vervangt worden gebruikt wanneer beschikbaar (met enkele uitzonderingen zoals extreme weersomstandigheden). Om gesprekken met luchtvaartmaatschappijen en partners over (geoorloofd) APU-gebruik te vergemakkelijken, moeten we nauwkeurig weten wanneer de APU's worden gebruikt.
Naast beter toezicht houden door Authority Officers, voeren we een Proof of Concept uit met geluidssensoren. Momenteel worden er 4 geluidssensoren van Sorama bij de gates geplaatst om te testen of we het APU-gebruik van vliegtuigen (real-time) kunnen monitoren. Met behulp van een specifiek frequentiebereik en decibelniveaus moeten de sensoren een signaal sturen wanneer een APU wordt gebruikt.
We zijn bezig met het valideren de technologie door de gegevens te vergelijken met andere gegevensbronnen die APU-gebruik suggereren, maar tot nu toe ziet de techniek er veelbelovend uit. Na validatie zullen we de APU-gebruiksgegevens ook combineren met de niveaus van ultrafijnstof die op Schiphol worden gemeten, om op data gebaseerde inzichten te krijgen over hoe het verlagen van het APU-gebruik bij de gate de kwaliteit van de werkomgeving op de luchthaven zal beïnvloeden. De resultaten van de Proof of Concept worden eind 2024 verwacht.