Vliegen in de sneeuw: een ijskoud kunstje!

Er ligt sneeuw op Schiphol! Een prachtig gezicht, maar ook hard werken voor iedereen op de luchthaven om de start- en landingsbanen open te houden en de vliegtuigen vrij van sneeuw en ijs te krijgen. Ga je vliegen in de sneeuw? Lees hier wat je als reiziger kunt verwachten.

Vliegtuigen kunnen tegen kou

Allereerst het vliegtuig waar je instapt. Dat kan erg goed tegen de kou. Wanneer het op 10 kilometer hoogte vliegt, is de buitentemperatuur soms wel -50°C! Je kan dat zien als je bij het raampje zit, soms vormen zich namelijk prachtige ijskristallen. Het raam van de cockpit heeft speciale verwarmingselementen, zodat het niet kan bevriezen. Want om de piloten met een ijskrabber de lucht in te sturen, is ook zo wat.

IJs op vleugels

Voor vliegtuigen is ijsvorming op de vleugels het lastigste aan winterse omstandigheden. Doordat er ijs op de vleugels ligt, verandert de luchtstroming over de vleugels. Dat vliegt niet prettig en daarom zal de piloot er alles aan doen om de vleugels ijsvrij te krijgen. Tijdens de vlucht kan dit op verschillende manieren: het ligt een beetje aan het vliegtuigtype. Zo kan er warme lucht uit de vliegtuigmotoren gebruikt worden. En sommige vliegtuigen hebben een rubberlaagje op de voorkant van de vleugel: door dit uit te trekken, breekt het ijs er vanzelf af.

De-icing op de grond

Op Schiphol krijgt een vliegtuig in de sneeuw een hele behandeling voordat het mag vertrekken. Bij ‘de-icing’ (ontijzen) wordt alle sneeuw, ijs of vorst van het vliegtuig gehaald. Dat doen we door het vliegtuig in te spuiten met een mengsel van glycol en warm water van zo’n 75°C. Daardoor smelt het ijs en de glycol zorgt er tegelijkertijd voor dat het vliegtuig niet meteen weer bevriest. Zo kan het dus veilig opstijgen.

Sneeuwschuivers en ijsberen

Maar dan moet de startbaan natuurlijk wel begaanbaar zijn voor het vliegtuig. Op Schiphol staat de sneeuwvloot al paraat en zodra de eerste vlokken dreigen te vallen. Met dertig sneeuwschuivers, schuiven ze alle sneeuw van de start- en landingsbanen. Ook maken we de platforms en gates sneeuwvrij, zodat vliegtuigen daar vandaan en naartoe kunnen taxiën. De collega’s die de sneeuwschuivers besturen, noemen we ijsberen. Het zijn Schiphol-medewerkers die normaal op kantoor werken, maar tijdens sneeuwbuien de sneeuwvloot bemannen. De collega’s van Aircraft Operations, die normaal werken aan airside, bijvoorbeeld als marshaller of bird controller, voeren de ploegen met ijsberen aan.

Vertraging of uitwijken

De sneeuwvloot doet er ongeveer 20 minuten over om een start- of landingsbaan sneeuwvrij te maken. Het kan dus zijn dat je vlucht iets vertraagd is en later vertrekt, omdat de startbaan nog geschoven moet worden. Wanneer tijdens je landing op Schiphol een sneeuwbui verwacht wordt, kan je vertraging oplopen met je terugvlucht. Soms moet je vliegtuig een wachtpatroon in de lucht vliegen, omdat de landingsbaan nog geprepareerd wordt. In hele hevige sneeuwval kan je vlucht naar een uitwijkluchthaven worden gestuurd.

Vlieg je vandaag van of naar Schiphol? Houd dan de actuele vluchtinformatie in de gaten of neem contact op met je luchtvaartmaatschappij.

Lees ook de vorige blogs

  • Deze vliegende blikvangers trekken volop aandacht

    Gepubliceerd op:

    Op Schiphol zien we heel wat vliegtuigen. Dus we zijn niet zomaar onder de indruk, maar soms komen er bijzondere vliegtuigen langs die wel de aandacht trekken.

  • We vieren 750 jaar Amsterdam

    Gepubliceerd op:

    Vanaf 27 oktober 2024 viert Amsterdam een jaar lang zijn 750-jarig bestaan. Een mooi moment om een aantal Amsterdamse hoogtepunten op een rij te zetten.

  • Helaas pindakaas, dat is een vloeistof!

    Gepubliceerd op:

    We krijgen op Schiphol vaak de vraag wat nu eigenlijk onder vloeistoffen in je handbagage regel valt. Want dit levert nog wel eens verwarring op.