Op Schiphol ligt de wereld aan je voeten. Maar om die te kunnen verkennen, moet je natuurlijk wel eerst in de terminal zien te komen. En als het even kan graag zo snel en makkelijk mogelijk. Door de Noord/Zuidlijn vanuit Amsterdam door te trekken, vergroten we onze bereikbaarheid en kan jij straks met de metro naar de luchthaven. Extra voordeel: er ontstaat meer capaciteit op het spoor.
Je kunt op heel veel verschillende manieren naar en van Schiphol reizen, bijvoorbeeld met de auto of een taxi. Net zo makkelijk (en tegelijkertijd veel duurzamer) zijn de fiets en het openbaar vervoer. Je stalen ros stal je recht voor de deur en ook als je met de bus of de trein komt, sta je in een oogwenk in de vertrekhal.
Kortom: Schiphol is nu al uitstekend bereikbaar. Maar dat willen we in de toekomst uiteraard graag zo houden. Een goede zaak dus, dat het Rijk samen met de Vervoerregio Amsterdam, KLM, NS, de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland en wijzelf als Royal Schiphol Group samen € 5,4 miljard gaan investeren in drie grote OV- en infrastructuurprojecten in de Metropoolregio Amsterdam.
Eén van die projecten is het doortrekken van de Noord/Zuidlijn van Amsterdam naar Schiphol. Door metrolijn 52 (zoals de Noord/Zuidlijn officieel heet) in de toekomst door te laten rijden naar onze luchthaven en Hoofddorp, blijft Schiphol ook in de toekomst goed bereikbaar. En dankzij deze regionale ontwikkeling verbetert de mobiliteit ook op nationaal en zelfs internationaal niveau.
Een bijkomend voordeel van het doortrekken van de metro naar Schiphol is de ruimte die hierdoor ontstaat op het spoor. Stoptreinen naar Amsterdam Centraal zijn dan namelijk niet meer nodig. Zo krijgen we meer capaciteit in de spoortunnel. Die wordt ingezet voor zowel nationale intercity’s als internationale hogesnelheidstreinen. En dat is belangrijk, omdat de trein zo als alternatief kan dienen voor vliegen over korte afstanden.
En er is nog meer goed nieuws voor OV-gebruikers. We zijn namelijk inmiddels begonnen aan de werkzaamheden in het kader van het project Multimodale Knoop Schiphol. Dit project heeft als doel het bestaande bus- en treinstation op te knappen en aan te laten sluiten bij de eisen van nu. Zo blijven we continu werken aan een betere bereikbaarheid van Schiphol.