Een dag uit het leven van… een luchthavenpastor

Loopt je reis anders dan verwacht en heb je te midden van alle hectiek op de luchthaven even behoefte aan een luisterend oor? Dan kun je gelukkig terecht bij het Luchthavenpastoraat. Gerard Timmermans is een van de drie luchthavenpastores en hij geeft ons een kijkje in zijn werk.

Luchthavenpastor Gerard Timmermans (links) met reizigers op Schiphol (de afgebeelde reizigers komen niet voor in onderstaand artikel)

Extra aandacht

‘Vanuit het bisdom, ik ben rooms-katholiek priester, ben ik gevraagd om dit werk te doen’, vertelt Gerard, ’en inmiddels loop ik al bijna 16 jaar rond op Schiphol.’ Vaak worden reizigers doorverwezen door collega’s in de terminal. ’Maar we lopen zelf ook rond. We zien vaak direct wie er extra aandacht kan gebruiken. Dan spreken we iemand aan en vaak is het al genoeg om even te luisteren.’

Een zo soepel mogelijke reis

Maar ook wanneer er extra begeleiding nodig is, staat de luchthavenpastor klaar. ’Onlangs was ik al om 05:00 uur op Schiphol om een moeder en zoon te begeleiden voor hun vlucht naar Spanje. De volwassen zoon had tijd doorgebracht in een psychiatrisch centrum en was niet in staat om alleen te reizen. Zijn moeder kwam hem ophalen maar had nauwelijks reiservaring. Niet de meest ideale combinatie. Door ze vanaf de taxi tot aan het vliegtuig te begeleiden, konden ze toch op een relatief ontspannen manier op reis.’ Dat is ook direct een van de belangrijkste taken van het Luchthavenpastoraat. ’Mensen die het om wat voor reden dan ook moeilijk hebben tijdens hun reis ondersteunen. En zorgen voor een zo soepel mogelijk verloop van hun reis.’

Dankbaar

‘Direct hierna was het tijd om de dienst te leiden’, gaat Gerard verder. Iedere zondag om 11:00 uur is er een kerkdienst op Schiphol. Die is voor iedereen toegankelijk, ongeacht religie of overtuiging, en wordt bijzonder gewaardeerd. ’Mensen op reis zijn dankbaar dat ze hun gebedsplicht niet hoeven over te slaan.’

Noodlanding

Net thuis van de dienst kon Gerard gelijk weer aan de slag. ’Ik werd gebeld, een vlucht van Spanje naar Noorwegen moest vanwege een medisch spoedgeval een noodlanding op Schiphol maken. De 170 passagiers moesten uitstappen. Dit zorgde bij zowel passagiers als personeel voor de nodige onrust. Een van de stewardessen was zo overstuur, dat ze haar dienst niet meer kon afmaken. Ik heb haar en de andere passagiers kunnen bijstaan tot ze, gelukkig, korte tijd later hun reis konden vervolgen. De stewardess is uiteindelijk als passagier meegevlogen.’

Kijken wat wel kan

‘Wat we altijd weer zien bij dit soort calamiteiten is hoe iedereen meewerkt. Alle neuzen staan dezelfde kant op, de reiziger moet geholpen worden. En dat geldt voor alle bedrijven op Schiphol. In geval van nood wordt gekeken wat we wel kunnen doen om iemand verder te helpen.’

Meer informatie

Gerard is een van de vele collega’s die mooie verhalen te vertellen heeft over werken op de luchthaven. Houd onze social media-kanalen in de gaten voor meer blogs over een dag uit het leven van verschillende Schiphol-medewerkers.

Lees ook de vorige blogs

  • Een dag in het leven van… een projectcontroller

    Gepubliceerd op:

    We vroegen projectcontroller Isho Toma naar zijn functie op de afdeling Finance & Control van Schiphol en ontdekten dat het een veelzijdige rol is.

  • Ook Schiphol herdenkt met twee minuten stilte

    Gepubliceerd op:

    Eens per jaar is het 2 minuten stil op Schiphol. Want ook hier herdenken we de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en latere oorlogssituaties.

  • Brandweer Schiphol al 75 jaar paraat

    Gepubliceerd op:

    Brandbestrijding op onze luchthaven is ontwikkeld van een zandbak en een paar handpompen tot een professionele organisatie die Schiphol 24/7 brandveilig houdt.