Een dag uit het leven van een birdcontroller
Op Schiphol werken duizenden mensen iedere dag keihard om de luchthaven draaiende te houden. Of het nu in de terminal, op het platform of op kantoor is, geen dag is hetzelfde voor de medewerkers. En dat geldt al helemaal voor onze Kieviten, die de klok rond werken om te zorgen dat onze gevederde vrienden niet in vliegtuigmotoren terechtkomen. We spraken collega Liset Muis om een kijkje te krijgen in het leven van een birdcontroller. Lees snel verder om meer te weten te komen over deze spannende baan op Schiphol!
Aangestoken door het Schipholvirus
Toen Liset een paar jaar geleden stopte met haar baan als stewardess wist ze dat ze wel in de luchtvaart wilde blijven werken. Want, zo zegt ze enthousiast: 'Als je eenmaal bent besmet met het Schipholvirus wil je nooit meer weg'. Op de website kwam ze de vacature voor birdcontroller tegen en twijfelde geen moment om te solliciteren. Wat ze het mooist vindt aan haar baan is de afwisseling die komt kijken bij het rondrijden op de start- en landingsbanen en het verjagen van de vogels. 'Ook het feit dat je weet dat passagiers veilig kunnen vertrekken en dat je in teams werkt maakt het heel leuk.'
Veiligheid voorop
'Mijn laatste dienst was vrij rustig vanwege het warme weer, maar je merkte wel dat er veel jonge spreeuwen in het veld zaten. Die weten nog niet helemaal wat het gevaar kan zijn, dus je moet best wel wat moeite doen om die weg te jagen, ze reageren daar nog niet echt op. Daar heb je soms je handen vol aan. Maar ook weer leuk om een manier te verzinnen hoe ik ze het beste weg kan krijgen. Als ze te dicht bij de startbaan komen leg je contact met de toren en laat je weten dat het te gevaarlijk is om te starten omdat er een grote groep spreeuwen is. Veiligheid staat voorop.'
Meer dan alleen vogels verjagen
Birdcontrollers werken in diensten van een uur of acht. Er is een vroege, late en nachtdienst, want het werk gaat 24 uur door. De meeste dagen beginnen met een briefing waarin collega’s geïnformeerd worden over wat er de vorige dienst is gebeurd. Het werk omvat veel meer dan vogels verjagen van de start- en landingsbanen. Onze birdcontrollers kunnen ontdekken dat een landingsbaan die veel ingezet is moet worden vrijgemaakt van steengruis, of dat er gemaaid is rondom een baan waardoor bepaalde vogelsoorten vaker in het gebied kunnen zijn. Geen dag is hetzelfde en het werk is ook weer anders afhankelijk van het tijdstip of het seizoen. Op hete zomerdagen zijn er bijvoorbeeld niet zo veel vogels en in de nacht moet je weer rekening houden met andere dieren, zoals vossen. Soms krijgen birdcontrollers zelfs te maken met ontsnapte dieren!
Kat op vrije voeten
'Niet zo lang geleden kregen we de melding dat er een kat losliep. Dat maak je niet zo vaak mee, het was mijn eerste keer. Met aardig wat collega’s zijn we achter die kat aan gegaan, het was heel moeilijk om hem te vangen want hij was gestrest. Maar het is ons gelukt, uiteindelijk heb ik hem kunnen vangen. Het mooiste was nog dat een collega aan de toren meldde: 'Kievit collega mevrouw Muis heeft de kat gevangen'. Dat zijn wel grappige dingen. Dan merk je ook dat collega’s voor je klaar staan. Je zegt ze dat ze een bepaalde kant op moeten en dan maak je er een soort missie van met elkaar.'
Liset is een van de vele collega’s die mooie verhalen te vertellen heeft over haar werk op de luchthaven. Houd onze social media kanalen in de gaten voor meer blogs over een dag uit het leven van verschillende Schiphol medewerkers!
Lees ook de vorige blogs
-
Kan ik snel per trein van Schiphol naar Amsterdam?
Gepubliceerd op:Wie via Schiphol reist, pakt vaak ook een dagje Amsterdam mee. Of je nu het vliegtuig of de trein bent uitgestapt, je kan in 17 minuten in Amsterdam zijn.
-
(Bij)geloof jij in vrijdag de 13e?
Gepubliceerd op:Muntjes naar het vliegtuig gooien, altijd hetzelfde eten voor een vlucht. Ook in de luchtvaart is er het nodige bijgeloof.
-
Deze vliegende blikvangers trekken volop aandacht
Gepubliceerd op:Op Schiphol zien we heel wat vliegtuigen. Dus we zijn niet zomaar onder de indruk. Maar soms komen er bijzondere vliegtuigen langs die wel de aandacht trekken.