Anette van Gelderen: één van de gezichten achter ons noodnummer: Een dag uit het leven van een alarmcentralist
Zoals je weet, telt elke seconde tijdens een noodsituatie. Ook op Schiphol. Daarom hebben we ons eigen noodnummer. Schiphol medewerkers kunnen dit nummer bellen als ze bijvoorbeeld onbeheerde bagage zien staan, of brand zien of ruiken in de terminal. De meldingen komen dan direct bij onze alarmcentrale binnen en er gaat minder tijd verloren. Maar wat gebeurt er vervolgens met de melding? Anette van Gelderen neemt je mee in een werkdag van een alarmcentralist bij de Alarmcentrale van Schiphol.
In 2020 maakte Anette de overstap van de regionale alarmcentrale naar die van Schiphol. Als alarmcentralist ben je de spin in het web van de hulpverlening op de luchthaven en lever je een grote bijdrage aan de (brand)veiligheid op Schiphol. Onlangs is Anette, op dezelfde afdeling, begonnen als procescoördinator. En hoewel haar functie is veranderd, is ze de hectiek van het werk als alarmcentralist nog niet vergeten. ‘Dat maakte het werk leuk en dynamisch.’ De Alarmcentrale van Schiphol bestaat uit een team van veertien collega's. En zoals Anette het beschrijft, zijn ze erg hecht. ‘We kunnen alles bij elkaar kwijt.’
Uitvragen, alarmeren, handelen
Zodra de telefoon gaat, vragen de alarmcentralisten direct bij de melder wat de situatie is. Als aan de hand hiervan blijkt dat het nodig is, alarmeren ze vervolgens de ambulance of brandweer en sturen ze deze ter plaatse. De telefoontjes die binnenkomen zijn erg divers. Van een passagier die onwel is geworden tot een medewerker die bekneld zit tussen twee bagagekarren op het platform. Een voorbeeld dat Anette nog helder voor de geest staat. ‘Dat zijn de meldingen die je het meest bijblijven, ook omdat we naast het alarmeren de camerabeelden bekijken. In laatstgenoemde geval raakte de medewerker zwaargewond. Dat is heftig.’
Snel schakelen
Geen dag is dus hetzelfde, maar één ding is zeker: stressbestendig zijn is een must. Daarnaast moet je goed kunnen luisteren en snel kunnen schakelen. Dat gebeurt soms overigens ook met de regio. Wist je dat we op Schiphol maar één ambulance hebben rondrijden? Als er groot ongeluk heeft plaatsgevonden waar meerdere ambulances bij nodig zijn, doen we een beroep op de hulpdiensten uit de omgeving.
Anette is een van de vele collega’s die mooie verhalen te vertellen heeft over haar werk op de luchthaven. Houd onze social media kanalen in de gaten voor meer blogs over een dag uit het leven van verschillende Schiphol medewerkers!
Lees ook de vorige blogs
-
Dag in het leven: coördinator in het mortuarium
Gepubliceerd op:Wist je dat we op Schiphol ook een mortuarium hebben? Coördinator van het mortuarium, Ben Vos, vertelt over het belangrijke werk dat hij en zijn collega’s doen.
-
Nieuwe elektrische bussen voor P3 Lang Parkeren
Gepubliceerd op:Ga je lang parkeren op Schiphol? De gratis shuttlebus brengt je in 5 minuten van P3 Lang Parkeren naar de vertrekhal. En de bussen zijn helemaal elektrisch!
-
Waar vlieg jij heen in 2025?
Gepubliceerd op:Zien we je binnenkort op Schiphol om nieuwe plekken te ontdekken? Want in 2025 worden een aantal nieuwe bestemmingen toegevoegd aan ons netwerk.