Een dag in het leven van... een marshaller

Vliegtuigen begeleiden en piloten helpen te parkeren bij de gate? Marshaller zijn is absoluut een spannende baan! Maar er komt meer bij kijken dan alleen een beetje rondzwaaien met rode bordjes. Marshaller Danny Lemckert vertelt ons alles over zijn werk op de luchthaven, zoals wat zijn favoriete onderdeel van zijn werk is en wat er onlangs gebeurde toen een vliegtuig een noodlanding moest maken op Schiphol. Blijf lezen om alles te weten te komen.

Een typische dag

“Aan het begin van een dienst rijd ik altijd een rondje om te zien wat er moet gebeuren en of er nog bijzonderheden zijn. Per dienst werk ik in een team met zo’n vier collega’s. We zijn om de beurt coördinator en besluiten onderling wie welk vliegtuig gaat parkeren. Doorgaans werken we aan gates waar geen docking systeem is, maar soms is er een systeemstoring waardoor we ook naar andere locaties moeten. Het is onze taak om te zorgen dat een vliegtuig altijd ergens kan parkeren!”

Hoe parkeer je een vliegtuig?

Uiteraard is de piloot degene die over de motor en remmen gaat, maar de marshallers van Schiphol hebben de belangrijke taak om het vliegtuig veilig naar precies de juiste plek te begeleiden. “Ik kom op tijd bij de vliegtuigopstelplaats aan en zorg dat er geen materialen of vreemde voorwerpen in de weg liggen en controleer of de passagiersbrug op z’n plek staat. Daarna wacht ik tot het vliegtuig geland is en hou deze via de VHF-radio in de gaten tot ik het toestel zie. Ik bevestig dan dat het het juiste vliegtuig is en ga in de juiste positie staan om het binnen te halen.”

Problemen oplossen

“Mensen denken dat marshallers alleen de vliegtuigen parkeren met die rode bordjes, maar er komt meer bij kijken,” legt Danny uit. “Naast het parkeren van vliegtuigen, lossen we ook problemen op wanneer er iets gebeurt dat mogelijk de doorstroming van de vliegtuigen kan verstoren, zoals vreemde voorwerpen op de taxibaan”. Hiervoor is een hoop expertise nodig. “We moeten niet alleen veel weten over ons werk en alle procedures die er nodig zijn, maar ook over het terrein; waar we mogen rijden, radioprotocollen en nog veel meer. We worden hier jaarlijks op getoetst.”

Onvoorziene gebeurtenissen

Geen dag is hetzelfde voor een marshaller, maar af en toe gebeurt er echt iets onverwachts. “Onlangs moest ik voor een vliegtuig uitrijden en het begeleiden naar de gate, omdat het een noodlanding had moeten maken vanwege een medisch noodgeval aan boord. Het toestel zou eigenlijk landen in Londen, maar week uit naar Schiphol omdat een passagier medische hulp nodig had. Wanneer piloten, die niet bekend zijn met de luchthaven, worden omgeleid naar Schiphol begeleiden wij ze naar de vliegtuigopstelplaats. In dit geval kwamen we in actie zodat er zo snel mogelijk medische hulp kon worden verleend.”

Balans vinden in ploegendienst

Hoewel hij van zijn werk houdt, zijn er bepaalde aspecten die best een uitdaging zijn. Het voornaamste: de ploegendienst. “Er zijn vroege, late en nachtdiensten van acht uur. De vroege dienst is het drukst omdat we dan een landingspiek hebben waarbij veel intercontinentale vluchten binnenkomen. Verschillende diensten draaien is niet gemakkelijk, vooral lichamelijk, het heeft behoorlijk effect op je slaappatroon. En je moet wat offers brengen wat betreft je sociale leven. Je moet je privéleven echt zorgvuldig plannen om een goede balans te vinden.”

Dankbaar werk

Het mooiste van dit werk? Het parkeren van de vliegtuigen natuurlijk! “Ik vind het leuk om alle kennis en ervaring die ik heb opgedaan te gebruiken om de operatie draaiende te houden. Het is echt de moeite waard als de omstandigheden uitdagend zijn, zoals met sneeuw of mist. Je moet aan zoveel dingen denken.” Er zijn ook veel unieke momenten. “Er kwam een keer een Transavia toestel aan met Peter Pan stickers. Aan boord, in de cockpit, zat een terminaal ziek kind. Het vliegtuig kreeg een watersaluut en ik mocht het parkeren. Dat was bijzonder. Het is ook spannend om voor militaire toestellen uit te rijden. Of wanneer een toestel zoals de Beluga land. Dat soort dingen zie je niet iedere dag”.

Het Schipholvirus

Het is duidelijk dat Danny gepassioneerd is over zijn werk als marshaller bij de luchthaven. Op de vraag wat er zo geweldig is aan het werken op Schiphol zegt hij: “Het is een cliché, maar als je eenmaal op Schiphol werkt, wil je nooit meer weg. Het zogenaamde Schipholvirus. Het is een dynamische omgeving met zoveel verschillende processen, als marshaller maak je dat van dichtbij mee. Mensen buiten Schiphol zijn altijd erg geïnteresseerd in wat ik doe!”

Danny is een van de vele collega’s die mooie verhalen te vertellen heeft over haar werk op de luchthaven. Houd onze social media kanalen in de gaten voor meer blogs over een dag uit het leven van verschillende Schiphol medewerkers!

Lees ook de vorige blogs

  • Deze vliegende blikvangers trekken volop aandacht

    Gepubliceerd op:

    Op Schiphol zien we heel wat vliegtuigen. Dus we zijn niet zomaar onder de indruk, maar soms komen er bijzondere vliegtuigen langs die wel de aandacht trekken.

  • We vieren 750 jaar Amsterdam

    Gepubliceerd op:

    Vanaf 27 oktober 2024 viert Amsterdam een jaar lang zijn 750-jarig bestaan. Een mooi moment om een aantal Amsterdamse hoogtepunten op een rij te zetten.

  • Helaas pindakaas, dat is een vloeistof!

    Gepubliceerd op:

    We krijgen op Schiphol vaak de vraag wat nu eigenlijk onder vloeistoffen in je handbagage regel valt. Want dit levert nog wel eens verwarring op.