Een dag in het leven van... een Assets Supervisor
Hoe zorg je er op een grote luchthaven als Schiphol voor dat de terminal schoon en netjes blijft en alles goed functioneert? Het antwoord: Assets Supervisor Henk van Dijk. Hij neemt ons mee in zijn werk.
De ogen en oren in de terminal, zo omschrijft Assets Supervisor (of huismeester, zoals de functie vroeger heette) Henk van Dijk zichzelf. Samen met zijn twee collega's vormt hij de operationele schakel tussen de partijen in de terminal, zoals luchtvaartmaatschappijen, de Douane, de KMar en de operationele afdelingen van Schiphol zelf. ‘We lopen rond in de terminal of horen tijdens overleggen met partijen wat er niet goed gaat en wat blijft liggen. Dat proberen we op te pakken en door te geven aan personen die er iets aan kunnen doen. We zijn eigenlijk een doorgeefluik op operationeel vlak.’
Meer toezicht op de vloer
Als je deze rol hebt, helpt het als je de weg weet op de luchthaven. Dat zit bij Henk wel goed. ‘Ik werk al sinds 1988 op Schiphol en ben in 2019 als huismeester begonnen omdat er behoefte was aan meer toezicht op de vloer. We hadden toen nog geen eigen werkplek en hebben de functie zelf opgebouwd door contacten te leggen en te laten weten dat we er zijn en wat we doen.’
Steeds weer nieuwe zaken
Iedere dag is anders voor de Assets Supervisor van Schiphol. ‘We hebben veel overleggen en lopen zelf vaak rondes door de terminal. Zo kom je steeds weer nieuwe zaken tegen die we uit kunnen zetten. Zo stonden er bijvoorbeeld eens een aantal oude kluisjes op Schiphol Plaza, afgezet met rood-wit lint. Die werden niet meer gebruikt maar ook niet opgeruimd. Wij zoeken dan uit wie er verantwoordelijk voor is en zorgen dat zij het verder afhandelen.’
Een unieke plek om te werken
‘Zonder twijfel de afwisseling’, reageert Henk enthousiast op de vraag wat nou het leukste is aan zijn werk. ‘Maar ook dat je daadwerkelijk iets toevoegt aan de terminal en de beleving van de reizigers. Schiphol is echt een unieke plek om te werken, het is zo afwisselend. Eerst loop je tussen het publiek, even later sta je in een kantoor en ‘s middags vind je jezelf terug tussen de vliegtuigen, in de bagagekelder of in een techniekruimte. Gevarieerder dan hier bestaat niet.’
Dingen voor elkaar krijgen
Een baan uit duizenden, zo lijkt het. Is er dan niets dat tegenvalt? Henk: ‘Weinig. Soms moet je knokken om dingen voor elkaar te krijgen. Dan denk ik weleens: waarom moet het zo lang duren? Maar je weet dat dat kan gebeuren, het moet geen irritatie worden. En gelukkig kan ik dat heel goed.’
Aanspreekbaar
Kortom: als er iets niet goed gaat in de terminal moet je bij Henk en zijn collega's zijn. Geldt dat ook voor reizigers? ‘Zeker! We zijn dan wel niet direct herkenbaar, maar wel gewoon aanspreekbaar tijdens een ronde. Dan draag ik vaak een oranje hesje. Dus mocht je iets hebben, laat het dan vooral weten!’
Henk is een van de vele collega’s die mooie verhalen te vertellen heeft over werken op de luchthaven. Houd onze social media-kanalen in de gaten voor meer blogs over een dag uit het leven van verschillende Schiphol-medewerkers.
Lees ook de vorige blogs
-
Dag in het leven: coördinator in het mortuarium
Gepubliceerd op:Wist je dat we op Schiphol ook een mortuarium hebben? Coördinator van het mortuarium, Ben Vos, vertelt over het belangrijke werk dat hij en zijn collega’s doen.
-
Nieuwe elektrische bussen voor P3 Lang Parkeren
Gepubliceerd op:Ga je lang parkeren op Schiphol? De gratis shuttlebus brengt je in 5 minuten van P3 Lang Parkeren naar de vertrekhal. En de bussen zijn helemaal elektrisch!
-
Waar vlieg jij heen in 2025?
Gepubliceerd op:Zien we je binnenkort op Schiphol om nieuwe plekken te ontdekken? Want in 2025 worden een aantal nieuwe bestemmingen toegevoegd aan ons netwerk.