Rituals en Schiphol bundelden hun krachten en lanceerde een Multi-Channel kerstcampagne met echte impact in 2018. Reizen tijdens de feestdagen heeft iets speciaals, of het nu gaat om de anticipatie van thuiskomen of het bezoeken van vrienden, de versieringen, de cadeaus die gekocht moeten worden, het heeft allemaal een bepaalde magie.
Het is dat speciale vakantiegevoel dat Rituals Cosmetics en Amsterdam Airport Schiphol jaar na jaar zo goed mogelijk proberen te faciliteren. Met een langdurige samenwerking en meerdere gezamenlijke inspanningen voor campagnes die Rituals samenbrengt met de marketing, media & retail van Amsterdam Airport Schiphol, faciliteren zij samen een unieke winkelervaring voor de reizigers die de terminal passeren. Dit wordt gedaan met een geweldig aanbod van producten en door het accentueren van de Nederlandse identiteit of het Nederlandse gevoel van plaats door het creëren van een ervaring die shoppers een goed gevoel geeft. Het Rituals-gevoel draait om de dingen die we onszelf elke dag toewensen. Zoals de mogelijkheid om in het moment te leven, minder stress te voelen en te genieten van de kleine dingen. Het merk gelooft dat iedereen dit soort wensen kan laten uitkomen door alledaagse routines te veranderen in betekenisvolle rituelen.
Melvin Broekaart director Global Travel Retail bij Rituals vertelt; Kerstmis is een van de drukste reisperiodes en het piekcadeau seizoen, hiervoor was het heel logisch dat Rituals en Amsterdam Airport Schiphol samenwerkten wat resulteerde in de Festive campagne, een terugkerende campagne sinds 2018. Dit jaar stond de campagne in het teken van een multi-channel aanpak waarbij 120.000 shoppers verrast werden met een Rituals cadeau bij aankoop in alle winkels van Amsterdam Airport Schiphol. Ze kregen ook een kortings-bon van 10% die de reizigers terugbracht naar de Rituals winkel, daarnaast bestond de campagne ook uit advertenties op alle schermen, branded kerstdecoraties waaronder een geurende kerstboom van meer dan 8 meter hoog en een cadeautrolley die handig naast de Plaza boom werd geplaatst tijdens de kerstwinkelpiek. Perfect voor de last-minute shopper!
Zelfs voor de 2500 reizigers die eind december hun auto parkeerden bij P6 Valet had Rituals een cadeautje in de vorm van een autoparfum uit de Rituals Amsterdam Collection. Al deze gezamenlijke promoties waren bedoeld om het kerstgevoel, het vakantiegevoel en daarmee de verkoop te stimuleren.
“Doen we de boom dit jaar weer?” is een vraag die Melvin vaak hoort bij Rituals, vaak al in mei. “Het is iets waar iedereen in het bedrijf enthousiast over is,” zegt hij. Elk jaar worden de reizigers in de hoofdingang van het Plaza begroet door een enorme Rituals kerstboom, versierd met 900 ornamenten en 150 Rituals cadeausets. Het lijkt misschien wat voorbarig, maar de voorbereidingen voor de feestelijke campagne beginnen al vroeg in het jaar.
Het lijkt misschien wat voorbarig, maar de voorbereidingen voor de feestelijke campagne beginnen al vroeg in het jaar. “Neem het cadeau bij aankoop; Rituals moet deze producten ontwikkelen en produceren. Deze processen kosten tijd,” besluit Melvin. In augustus zijn alle advertenties, producten en plannen klaar voor implementatie in november. Eind december evalueren beide partijen de campagne en sturen bij indien nodig. Het is een continu proces.
Rituals en Schiphol hebben een allesomvattende feestelijke campagne gecreëerd voor de reiziger, die vrolijkheid geeft ondanks de pandemie. Het is moeilijk te zeggen wat de toekomst brengt in deze onzekere tijden; wat wel duidelijk is, is dat Rituals en Amsterdam Airport Schiphol nog lang niet klaar zijn met samenwerken. Voor de campagne zijn verschillende Touch points gecreëerd op heel Schiphol:
De Rituals kerstboom met de verkwikkende geur van het Ritueel van Happy Buddha verspreidde zich over de takken.
Promo locaties in de lounges waar bezoekers producten konden kopen en werden getrakteerd op warme kopjes thee en ontspannende handmassages.
Last-minute shopping bij de gates, waar Rituals een last-minute cadeauservice creëerde bij Gate B, C en in Lounge 1. Rituals bood stijlvolle cadeaubonnen boordevol cadeausets. De allerlaatste kans om een cadeau te kopen voor een geliefde voordat je aan boord stapt.
Met een nieuwe Rituals winkel die net is geopend in Lounge 3 en meer geplande campagnes voor het komende jaar, zullen deze twee partners zeker doorgaan met het creëren van nog meer memorabele campagnes voor de reizigers van Amsterdam Airport Schiphol en de Rituals doelgroep.
“We hebben het gevoel dat we nog groter en beter kunnen - doorgaan met dit momentum. De samenwerking tussen Schiphol Media en Marketing met Rituals kan gebruikt worden als een blauwdruk in hun groeistrategie naar andere luchthavens.” Legt Maarten van Maaren Manager Schiphol Media uit.
“We willen Rituals graag helpen groeien en verheffen; als we dat kunnen doen door onze ervaringen te delen, doen we dat. Schiphol profiteert er niet van. Maar we voelen dat het goed is om te doen. Het is geen echt partnerschap als je niet het beste voor elkaar wilt.” Hij sluit af met een Nederlands gezegde: “Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen.” Het is een gezegde dat deze samenwerking goed samenvat. Een echte samenwerking tussen twee geïnvesteerde partijen is er een van lange duur.
Samen Verder gaan. Het lijkt misschien cliché, maar de samenwerking tussen Rituals en Amsterdam Airport Schiphol laat zien dat het in waarheid is. Door de kracht van media, marketing en sales te combineren, behalen Schiphol en haar partners direct verkoopresultaten. De totale bruto omzet van Rituals op Schiphol in november en december 2018 was respectievelijk 21,5% en 27,8% hoger dan in dezelfde maanden in 2017. En het year-to-date omzet was 27,9% hoger dan het jaar ervoor. De enorme Rituals kerstboom en uitgebreide reclamecampagne op Schiphol werden naar schatting een miljoen keer per week bekeken. Het hoge aantal selfies en foto's die bij de kerstboom zijn genomen - en getagd met Rituals of Schiphol tags - bevestigen dat dit het hoogtepunt van de campagne was.
Met campagnemogelijkheden die niet alleen de feestdagen omvatten, maar het hele jaar door; denk aan Valentijnsdag activatie, paasadvertenties, zomeruitverkoop of een campagne tussen de grote momenten in. Door de samenwerking tussen sterke partners kan activatie op een grotere, indrukwekkendere schaal worden geïmplementeerd. Schiphol is een van de weinige luchthavens ter wereld die hun media in eigen beheer hebben. Hierdoor kunnen ze verder kijken dan puur commerciële motieven en echt investeren in langdurige partnerships.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw merk? Neem dan contact met ons op!
Blijf op de hoogte voor het laatste nieuws, inspiratie cases en ontwikkelingen.