Campagne ENIT Italië

Campagne ENIT Italië

Een uitnodiging aan reizigers om de schoonheid van Italië te ontdekken

Voor landen die het toerisme een boost willen geven, is Amsterdam Airport Schiphol de juiste plek! Hier kun je reizigers van over de hele wereld inspireren met de ideale bestemming voor hun volgende avontuur. En dit is precies wat het Italiaanse Bureau voor Toerisme (ENIT) heeft gedaan.

Campagne ENIT Italië

Doelstellingen

We spraken met Maria Elena Rossi van ENIT over het doel van de campagne en de kracht van schoonheid. “De internationale campagne 'Live the Beauty' bestaat uit een combinatie van online en offline media. Daarnaast werken we ook samen met touroperators en reisagenten om de schoonheid van Italië onder de aandacht te brengen. Luchthavens stellen ons in staat om een groot deel van onze doelgroep in één keer te bereiken en onze campagne is vol beweging en kleurrijk waardoor het een lust voor het oog is en de aandacht van de reiziger trekt”.

In oktober was onze campagne te vinden op verschillende locaties op de luchthaven, van de bagageruimte tot de Schengen vertrekhal en zelfs gericht op internationale vertrekkende reizigers. Maria Elena legt uit: we wilden individuele reizigers en gezinnen van over de hele wereld bereiken, inclusief opkomende reismarkten. De beste plek is natuurlijk waar al deze mensen samenkomen, zoals een grote luchthaven als Amsterdam Airport Schiphol. De digitale media op Amsterdam Airport Schiphol leent zich uitstekend voor het tonen van het glooiende landschap, de bruisende steden en iconische architectuur van Italië op een dynamische en prikkelende manier.

De campagne heeft meer te bieden dan een uitnodiging om te genieten van de schoonheid van Italië. Door de campagne te richten op schoonheid, willen we ook het bewustzijn en respect voor alle iconische aspecten van het Italiaanse leven vergroten. Met als hoofddoel duurzaamheid op de lange termijn.

Italië wil reizigers, gezinnen en avonturiers van over de hele wereld verwelkomen," legt Maria Elena uit. Maar we willen er ook voor zorgen dat toeristen de schoonheid waarderen en helpen het te behouden door het niet te beschadigen tijdens hun reis. In de tweede fase van onze campagne zal de boodschap 'Italië. Een schoonheid om te koesteren', zijn; dit herinnerd reizigers eraan dat we allemaal een rol spelen in duurzaam reizen. Ook hebben we ons gericht op Italiaanse toeristen in eigen land. Deze fase gaat niet alleen over milieuduurzaamheid, maar over sociale en economische duurzaamheid.

Onze campagne op hub luchthavens richten zich op doorgewinterde reizigers die op zoek zijn naar hun volgende bestemming en op reizigers die van avontuur houden. Om nog dichter bij de doelgroep te komen, communiceren we op luchthavens niet alleen in het Engels, maar ook in lokale talen. We willen reizigers het gevoel geven dat ze welkom zijn. Ze het gevoel geven dat ze dicht bij de (merk)beleving van Italië staan en dat ze ervaren hoe mooi het is om nieuwe, interessante plekken te ontdekken. Zelfs degenen die Italië al eerder hebben bezocht, weten we te verrassen met dingen en plaatsen die ze nog nooit eerder hebben gezien.' De sleutel, zegt Maria Elena, is om de ontdekkingsreiziger in elke toerist wakker te maken en te laten zien dat Italië de beste omgeving is voor het volgende avontuur. En bovenal: de beste plek om schoonheid in al haar vormen te omarmen.

Campagnestrategie

Kunst, muziek, architectuur, mode, geschiedenis, wijn en eten. Of je Italië nu wel of niet hebt bezocht, iedereen heeft een bepaald beeld van het land. Toen ENIT begon met haar nieuwe 3 jaar durende merkcampagne om het toerisme naar Italië te stimuleren, was er 1 woord dat het wilde boeien met haar campagne; schoonheid in al haar vormen.

Met dit in gedachten lanceerde ENIT haar campagne 'Live the Beauty' in de top 25 hub-luchthavens in de wereld, waaronder Amsterdam Airport Schiphol. De merkcampagne richtte zich op het bereiken van de doelgroep: actieve reizigers met een passie voor avontuur, ontdekkingen en waardering voor de mooie dingen in het leven. De campagne was live oktober en richtte zich op de doelgroep van ENIT in de verschillende gebieden op de luchthaven en met diverse mediaproducten. ENIT maakte specifiek gebruik van digitale out of home media, omdat dit de kernboodschap van de campagne goed weet over te brengen. Ook heeft recent eye-tracking onderzoek aangetoond dat digitale schermen en spotjes met bewegend beeld de beste media-objecten zijn om de aandacht van de reiziger te trekken. ENIT heeft een uitstekende combinatie gemaakt in hun 3 jaar durende campagnestrategie.

Het succes

De impact van de driejarige campagne zal periodiek worden gemeten aan de hand van twee belangrijke indicatoren. De eerste stap hierin; is dat 28 Italiaanse toerismebureaus over de hele wereld regelmatig enquêtes zullen houden om de naamsbekendheid en de penetratie van de campagne boodschap te meten.

De tweede stap is; de Bank van Italië zal jaarlijks bijhouden waarom mensen naar Italië reizen, waar ze vandaan komen en hoeveel er per land wordt uitgegeven. Op deze manier zal ENIT de impact van de campagne volgen en kunnen ze hun toon en boodschappen gaandeweg aanpassen om ervoor te zorgen dat de toeristenstroom soepel en stabiel blijft onder alle doelgroepen.

Onze wereld is elke dag meer verbonden", zegt Maria Elena. Landen die zich richten op reizigers weten dat luchthavens als Amsterdam Airport Schiphol essentieel zijn voor hun naamsbekendheid. Met het grote aantal mensen dat jaarlijks op de luchthaven aankomt en met het type reiziger dat via dit belangrijke Europese knooppunt reist, kunnen we onze boodschap en merkpositionering zo effectief en efficiënt mogelijk communiceren.

Eenmaal in Italië hebben reizigers maar één woord voor alles wat ze zien, aanraken en proeven: 'Bellissima!

Neem contact op met een van onze Accountmanagers voor advies

Volg Schiphol Media

Blijf op de hoogte voor het laatste nieuws, inspiratie cases en ontwikkelingen.