Vooruitblik vliegverkeer
Vooruitblik vliegverkeer 20 - 26 mei 2024
-
1.365 vluchten per dag verwacht (gemiddeld)
In de week van 20 – 26 mei 2024 verwachten we gemiddeld 1.365 vluchten per dag op Schiphol. Tot eind juni zien we een lichte toename van gemiddeld 1.375 vluchten per dag.
-
11 piekmomenten per dag verwacht
07:00-07:40 (starten), 07:40-09:20 (landen), 09:20-11:00 (starten), 11:00-11:40 (landen), 11:40-13:00 (starten), 13:00-14:00 (landen), 14:00-15:20 (starten), 15:20-16:20 (landen), 16:20-17:40 (starten), 18:20-20:00 (landen), 20:40-22:10 (starten).
-
Buitenveldertbaan in onderhoud
Tot en met 29 mei is de Buitenveldertbaan in onderhoud. Op momenten dat we normaal deze baan inzetten, maakt startend verkeer tijdelijk gebruik van de Kaagbaan en landend verkeer van de Schiphol-Oostbaan. Op 20 mei is de Buitenveldertbaan wel beschikbaar.
Baangebruik op Schiphol
Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan worden ingezet.
Terugblik vliegverkeer 29 april - 12 mei 2024
-
Baaninzet vorige weken: Polderbaan het meest gebruikt
De Polderbaan (32%) en de Kaagbaan (27%) zijn het meest gebruikt. De Aalsmeerbaan (19%) en de Zwanenburgbaan (19%) zijn als tweede baan ingezet. De Buitenveldertbaan is gebruikt voor 3% van de vluchten, de Schiphol-Oostbaan is vrijwel niet ingezet.
-
1.360 vluchten per dag (gemiddeld)
In de periode van 29 april – 12 mei 2024 waren er gemiddeld 1.360 vluchten per dag. We hadden gemiddeld 1.365 vluchten verwacht. Vergeleken met de weken ervoor is het aantal toegenomen.
-
Piekmomenten afgelopen week
De landingspiek in de vroege en late ochtenden, begin- en namiddagen en avonden werden gevolgd door een startpiek. Door het verkeersaanbod waren er gemiddeld elf piekmomenten per dag. Deze waren volgens verwachting met een geringe spreiding in tijden.
Inzet per start- en landingsbaan
Inzet Kaagbaan afgelopen periode
In de periode van 29 april – 12 mei 2024 is de Kaagbaan ingezet voor 27% van alle vluchten. De baan was tijdens een aantal nachten niet beschikbaar omdat we het asfalt moesten vegen in verband met het groot onderhoud.
Inzet Polderbaan afgelopen periode
De Polderbaan was in de periode van 29 april – 12 mei 2024 de meest gebruikte baan op Schiphol. Ongeveer een derde (32%) van de vluchten maakte gebruik van deze baan.
Inzet Aalsmeerbaan afgelopen periode
De Aalsmeerbaan is in de periode van 29 april – 12 mei 2024 ingezet voor 19% van de vluchten. We hebben de Aalsmeerbaan voornamelijk als tweede start- of landingsbaan ingezet tijdens pieken overdag, afhankelijk van de windrichting op dat moment. Ook is de baan op bepaalde dagen (bijvoorbeeld 2 en 12 mei) ingezet als hoofdbaan omdat de Kaagbaan op dat moment niet inzetbaar was vanwege werkzaamheden of in verband met de windcondities.
Inzet Zwanenburgbaan afgelopen periode
De Zwanenburgbaan is in de periode van 29 april – 12 mei 2024 voor 19% van de vluchten ingezet. We hebben deze baan vooral gebruikt als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken overdag, afhankelijk van de windrichting dat moment. De baan is tijdens meerdere nachten ingezet als start- of landingsbaan (afhankelijk van de windrichting) op momenten dat de Kaagbaan of de Polderbaan door werkzaamheden niet beschikbaar was.
Inzet Buitenveldertbaan afgelopen periode
De Buitenvelderbaan is in de periode van 29 april – 12 mei 2024 op momenten ingezet als start- of landingsbaan vanwege de weersomstandigheden (voornamelijk de windcondities). We hebben de Buitenveldertbaan voor 3% van de vluchten gebruikt.
Inzet Schiphol-Oostbaan afgelopen periode
De Schiphol-Oostbaan is in de periode van 29 april – 12 mei 2024 vrijwel niet ingezet voor het afhandelen van commercieel vliegverkeer. De baan is op 3 mei naast de Polderbaan als tweede landingsbaan ingezet tijdens pieken. Dit was nodig omdat in verband met de weersomstandigheden (buien met een lage wolkenbasis) niet parallel geland kon worden en ook de Buitenveldertbaan op dat moment niet inzetbaar was.